őszi-téli finomságok

sok recept jöhetne ide, de idő hiányában most csak kétféle gyökérzöldségről fogok szót ejteni.

Legyen az első a cékla! ez egy igazi téli vitaminbomba. :)


én 23 évig nem ettem meg a céklát. meg sem kóstoltam. csak ránéztem, és tudtam, hogy nem menne le a torkomon. hogy miért? fogalmam sincs. viszont mikor Sebivel kismama lettem, valami átkattant, és azóta próbálom pótolni a cékla lemaradásomat.

amit érdemes tudni a cékláról:
Rendkívül gazdag folsavban, C-, B1-, B2-, B6-vitaminban, béta-karotinban, niacinban és biotinban. Ásványianyag-tartalma sem elhanyagolható: vasat, szilíciumot, rezet, nátriumot, káliumot, kalciumot, magnéziumot, foszfort, jódot, bórt, mangánt, ként, kobaltot, lítiumot, stronciumot egyaránt tartalmaz. Vitamin- és ásványianyag-tartalmának köszönhetően serkenti a vérképzést, növeli az ellenálló-képességet, támogatja a nyirokrendszer működését. Jó hatással van az emésztőrendszerre, normalizálja a vérnyomást, vízhajtó és méregtelenítő hatású.

jól hangzik nem? kár volna kihagyni ezt a jóféle növényt a téli ételeink közül.
nézzük akkor, mit is csinálhatunk céklából?
általában az ecetes-cukros cékla "saláta" ugrik be elsőre mindenkinek. na, akkor ezt most próbáljuk meg elfelejteni, vagy kiiktatni. az ecet és a cukor mindent tönkretesz, ami jó a céklában.
mivel a céklában lévő tápanyagok nyers formában érvényesülnek leginkább, nézzünk először egy nyers cékla receptet.

Savanyú nyers céklasaláta

hozzávalók:
3-4 közepes fej cékla
3 teáskanál reszelt torma (receptet lásd lejjebb)
egy citrom leve
1 teáskanál méz
1 dl olívaolaj

a céklákat mosd meg és hámozd meg. reszeld le nagy lyukú reszelőn. keverd bele a tormát.
az öntethez a hozzávalókat tedd egy kis befőttesüvegbe, és rázd addig, míg homogén nem lesz. öntsd rá a céklára és kész. :) ha hagyod állni, szépen összeérnek az ízek.

Fokhagymás nyers céklasaláta

hozzávalók:
3-4 közepes fej cékla
só, vagy fűszersó (Dm-ben lehet finomat kapni)
3-4 gerezd fokhagyma
2-3 dl házi joghurt

a céklát mosd, hámozd és reszeld, a fokhagymákat nyomd szét, vagy aprítsd picire. keverj össze alaposan minden hozzávalót. kész.

és lássuk, mit lehet belőle főzni. amit én leginkább szoktam, mert ez a legegyszerűbb és leggyorsabb: megpárolom. őrült finom tud lenni a párolt cékla, soha nem gondoltam volna. :)

így készül:
mosd meg a céklákat (tetszőleges mennyiség, én megeszek kb 4 fej céklát egyedül egy, max 2 nap alatt), hámozd meg őket, és reszeld le nagy lyukú reszelőn, vagy V gyalun. öntsd bele egy lábasba, tegyél rá frissen, mozsárban tört köménymagot, sót. lehet még hozzá tenni lilahagymát és répát is, nagyon finom együtt. lassú tűzön párold, néha keverd át. ha megpuhult, zárd el a gázt, és fél citrom levével és valamilyen hidegen sajtolt olajjal locsold meg a céklát. kész. :)
melegen köretnek jó, hidegen salátának.

ha egyszerűen szeretnéd enni, főzz mellé fűszeres bulgurt, vagy hajdinát, barnarizst.
ha kicsit extrázni akarsz, készítsd el kínai pirított tésztával. receptjét lásd itt. a zöldségeket helyettesítsd a párolt céklával. tulajdonképpen annyi az egész, hogy főzöl mellé tésztát és összeforgatod szójaszósszal, kicsit megpirítod. extra finom íze és extra szép színe lesz. :)

én nem nagyon szoktam ezen kívül mást készíteni belőle, de érdemes körülnézni pl a Nosalty.hu-n, nagyon érdekes receptek vannak. például egy avokádós sült céklasaláta.
erről jutott eszembe, hogy a céklát lehet sütni is, hasábokra vágva, megfűszerezve, kevés olajjal összeforgatva, sütőben, mint a krumplit. ettem már olyat és finom volt, bár meg kell jegyeznem, hogy nekem citrom nélkül a cékla túl édes. :D

De lépjünk is tovább egy kicsit markánsabb, hogy azt ne mondjam, csípős zöldségre! Ő a betegségűző torma!



Hogy mi mindenre jó!
A torma számos egészségi problémára gyógyítólag hat. Fertőtlenítő hatású, erősíti az immunrendszert, segítség megfázás, nátha, melléküreg gyulladás, köhögés, bronchitis, asztma, mandulagyulladás esetén. Csillapítja a lázat, izzasztó és vizelethajtó hatású. Enyhíti a hólyag- és vesegyulladást. Hatásos húgykő, idegi fájdalmak, reuma, köszvény, izomfájdalmak, étvágytalanság, rossz emésztés, puffadás, székrekedés esetén. Fontos C-vitamin forrás. Megszünteti a fejfájást, és segít a menstruáció idején. Rovarcsípések és fogfájás kezelésére is használható.

Én így készítem el:
meghámozom és lereszelem (sűrű könnyhullatás és szipogások közepette). összekeverem citromlével és mézzel, majd kis befőttes 9vegbe teszem, lezárom. egy két óra múlva megszagoltatom Dáviddal is, had érezze át ő is a tormareszelés kemény perceit! :D
ugye nem kell cifráznom, hogy mennyivel egészségesebb ez a házi recept, mint az ecetes-cukros???

mindenkinek jó téli feltöltődést és betegségűzést kívánok! :)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések